Wanneer ik overlijd is alles al goed geregeld!

Daniel van Dijk • 9 april 2022

Belast nabestaanden niet onnodig met een onduidelijke administratie.

Misschien is dit voor sommigen een beladen onderwerp of iets waar je niet in een blog over hoort te schrijven. Als niemand echter erover begint, blijft dit voor veel mensen een vervelend struikelblok.

Helaas komt het maar al te vaak voor dat, na iemands overlijden, de nabestaanden alle zaken nog moeten gaan uitzoeken. Dit is veelal niet wenselijk. Ofwel er is geen familie of bekende die dit kan doen of zij doen dit liever niet. In mijn ervaring wilt de persoon in kwestie gewoon graag alles van te voren zelf goed geregeld hebben, vaak zonder anderen daarmee te belasten.


Met alleen een uitvaartverzekering en een actueel testament ben je er vaak nog niet. Meestal zijn er onduidelijke bankzaken, (on)roerende goederen, documenten, specifieke wensen of moet er nog iemand worden aangesteld als gevolmachtigde. Lang niet altijd is dit allemaal geregeld, sterker nog, in veel gevallen is dit helemaal niet geregeld.

Steeds vaker krijg ik het verzoek van mensen uit mijn persoonlijke omgeving, veelal ouderen, om hen hierin bij te staan. De weg naar de accountant is vaak erg kostbaar en die heeft ook lang niet altijd interesse om dit karwei op zich te nemen. De notaris adviseert natuurlijk goed en kan een erfenis ook het beste beschrijven. Echter, die komt ook niet bij de mensen langs om zaken in de administratie uit te zoeken.  Familieleden of bekenden wilt of durft men hier doorgaans ook niet mee lastig vallen. Soms willen (of kunnen) zij dit ook niet, of wilt de persoon in kwestie gewoonweg liever met een onafhankelijk persoon hierover praten.


Het is dan ook niet altijd even eenvoudig. Veelal is het nodige inzicht en geduld vereist, om mensen goed hierin te begeleiden. Veel zaken dienen daarbij digitaal te worden aangevraagd met Digid of via inlogpagina’s op websites.

Veel mensen weten niet hoe ze hiermee om moeten gaan of waar ze moeten beginnen. Men kan wel naar de lokale bibliotheek gaan voor hulp hierbij, maar het gaat hierbij om gevoelige informatie waar je gewoonweg niet iedereen in mee wilt laten kijken. Samen met de mensen maak ik de administratie en de nalatenschap beter inzichtelijk, zodat daar geen onduidelijkheid over kan ontstaan na het overlijden. Alle relevantie informatie wordt georganiseerd en is zodoende later voor derden ook goed vindbaar. Wanneer blijkt dat zaken notarieel (opnieuw) moeten worden geregistreerd, dan begeleid ik de mensen daar ook bij.


Nog even een kleine voetnoot voor de critici onder de lezers.. Nee, ik ben niet uit op de erfenis van anderen. In mijn opdrachtbevestiging sluit ik iedere deelname aan uitkeringen, voor of na het overlijden, uit. Mijn werkzaamheden factureer ik aan een fatsoenlijk uurtarief, dat ik ook voor mijn overig werk aan klanten bereken. Daarbij is het eerste vrijblijvende gesprek kosteloos. Alleen voor gesprekken buiten de regio vraag ik een reiskostenvergoeding.


Komt bovenstaand verhaal u bekend voor? Heeft u vrienden of familie die hierbij hulp nodig hebben, of heeft u zelf hierbij hulp nodig? Laat dan een bericht achter. Met uw toestemming neem ik contact op voor een vrijblijvend informatie gesprek.


Daniel van Dijk, DM Care

door daniel 5 juli 2023
100% elektrisch & 100% tevreden..
door Daniel van Dijk 26 maart 2022
Waar lopen veel beginnende ondernemers tegenaan?